6 tips til at spise mindre kød (eller slet intet)

Vegetarisme er en ting der er kommet på mode inden for de sidste par år.
Ordet vegetardag er blevet allemandseje, og især på de sociale medier er vegetar lig med sundt og godt.

Ja, jeg spiser ikke kød.

Det gør mig hverken til et bedre (eller nødvendigvist et sundere) menneske – jeg er bare mig, og for fire-fem år siden tog jeg så et valg om, at jeg ikke ville spise kød længere.
Det betyder ikke, at jeg har noget imod at andre spiser kød.

Hvorfor jeg har valgt det, må være et spørgsmål om konsistensen, erfaringer med dårligt kød (som pepperoni på pizza) og tanken om at gnaske et dyr i mig (haha, beklager det voldsomme billede).

Men når jeg nævner konsistens som en årsag, så har jeg egentlig ikke noget problem med at spise fisk og skaldyr, hvilket gør det hundrede gange nemmere at spise ude. (Helt korrekt hedder det “pescotar”, men for mig er det fløjtende ligegyldigt).

Nedenfor har jeg lavet 6 tips til at spise mindre kød:

Guiden kan selvfølgelig også bruges, hvis du vil gå den veganske vej.

6) Del dit valg med andre
Fortæl dine nære veninder eller din kæreste om din kostomlægning. Så står du ikke kun til ansvar for dig selv, men du må også bevise noget overfor dem. Plus: det er fedt at have nogle, der støtter op om en.

5) Undersøg kosttilskud
Det er vigtigt at få den rigtige mængde vitaminer og mineraler, hvilket mange desværre glemmer. Jeg har i flere år være nødt til at gøre brug af kosttilskud for at få nok jern og magnesium.
Hvis det er svært at overskue selv, kan det være en hjælp at se en kostvejleder. Tænk det som et tandlægetjek – det er ligeså vigtigt at få tjekket kroppen som tænderne.
Selv har jeg tidligere haft glæde af Helle Kofoed.

4) Lav madplan
Det kan være svært at opretholde enhver kostomlægning, hvis ikke du har en plan på forhånd. Ved at lave en madplan slipper du for at falde i fælden i supermarkedet, når du handler på tom mave.

Til inspiration: Min go to-madblog, gennem flere år, er The Food Club af Ditte Ingemann, som også har udgivet kogebøger med henblik på vegetarmad og grøntsager. Ditte er ikke vegetar, men har et fantastisk øje til retter uden kød!

Café Tænk på Nørrebro er et af de steder, hvor du kan sammensætte din morgenmad af små retter til 25 kr. stykket.

3) Spis ude eller lav mad med andre
Spis ude – men uden kød. Der findes så mange dygtige kokke, der har så mange gode idéer til vegetariske retter, som du måske ikke ville have prøvet før.
Det kan også give inspiration at lave vegetarisk mad med en ven(inde). Måske kunne det være det næste dogme til madklubben?

2) Prøv nye frugter og grøntsager
Når man vælger kødet fra, får man mulighed for at få øjnene op for en verden af spændende frugt og grønt.
Frugter og grøntsager er jordens små skatte, og der er så mange kombinationer og muligheder – udnyt det!

1) Vær ligeglad med hvad andre synes
Dette er mit vigtigste råd, men det kan for nogle også være det sværeste.
Jeg er til et utal af sammenkomster (f.eks. konfirmationer eller familiefrokoster) blevet mødt af “nå, så du er vegetar” eller “hvornår kommer du på bedre tanker?”. Med tiden har jeg lært at ignorere det, da der ikke ligger noget konstruktivt i det. For mig er det ikke vigtigt at alle forstår mit valg, men det er rart at blive respekteret.

Det vigtigste vil altid være, at du føler dig tilpas i din krop og med dine valg.

Lækker og anderledes brunch på Mahalle på Nørrebro.

Selvfølgelig er jeg ingen ekspert, men jeg ved, hvad der virker på mig. Smid en kommentar, hvis du har et godt råd, andre kunne nyde godt af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *