Black Friday: Er vores generation blevet en “forbruger-generation”?

Shopping

Vi køber, og vi køber, og vi køber – nogle gange føler jeg, at jeg har smidt penge efter ingenting. Hvad er det egentlig vi har gang i, og bliver vi gladere af det?

Det ærgrer mig virkelig at indrømme, at jeg blev opmærksom på et Black Friday Countdown-tilbud natten til torsdag, efter jeg havde lagt mig i seng (fejlagtigt: med min mobil). Som den naive storforbruger af penge og alt, hvad de kan bruges på, står jeg op for at hente mine kortoplysninger og en, to, tre…: i dag (også adopteret til: Black Friday) modtog jeg derved et nyt kamera.

Ak ja, det var et køb, jeg har overvejet længe, men ikke nødvendigvis den version af købet. Faktisk er jeg ret så grøn på kamerafronten og har måtte spørge mig til råds ved et par veninder. Men ærligtalt så kom jeg ikke meget tættere på en beslutning om, hvad der ville være godt for mig. Jeg ønskede allermest, at en anden kunne tage beslutningen, så da jeg så tilbuddet, sprang jeg til med begge ben.

Er det for fjollet?

Jeg tror absolut ikke, jeg er alene i den her situation. Verden er del op i to typer mennesker: de, der køber en stor portion impulskøb, fordi de køb gør os glade – i et øjeblik, flere dage og med muligheden for: lang tid ud i fremtiden.

Min kæreste, Allan, er virkelig god i sådan nogle øjeblikke (men jeg ikke står til at kunne overtale, selv af ham). Han køber næsten aldrig noget uden at have overvejet købet i et godt stykke tid. Og han virker til at overveje det på den rigtige måde og får så mig til at se ud som naiv og nem at narre og lokke med tilbud og flotte farver.

De to typer er satisficer og optimizer (også kaldet maximizer).

Da jeg hørte om det, stod det klart: jeg er en satisficer. Jeg er den type, der er villig til at købe uden at have udforsket og undersøgt alle valgmulighederne, men blot forsøger at dække en masse mindre behov. Det giver mig altså ofte et kick at købe nye ting, som gør mig glad – måske kun i kort tid.

Allan slår mig som en optimizer. Han bruger først tid på at sikre sig, at hans gældende behov er stort nok til, at det bør dækkes med en form for materiel gode. Derefter søger han alle mulighederne igennem for at finde netop det, der dækker hans behov og budget bedst. Først derefter vil han overveje at hive pengepungen frem.

Det her gør hverken han eller jeg til dårligere eller bedre mennesker. Det viser dog, at ofte er de glæder, jeg overlever på, de små glæder, som kan gøre mig glad hurtigt og nemt. Hvorimod Allan er drevet af de store glæder. Muligvis større end mine, men knap så hyppige.

Alt det her leder tilbage til en aktivitet som jeg nyder, men Allan hader: shopping(!)

Egentlig havde jeg aldrig tænkt, jeg skulle så meget som overveje at sætte mine ben i nærheden af Strøget på en dag som i dag: Black Friday. Meeeeen: jeg kiggede da lige forbi i forbindelse med et cafébesøg med en sød ven, og vupti: så blev jeg lige det fattigere.

For hvorfor ikke købe en adventskalender, nu jeg alligevel skulle have en shampoo. Og hov: en perfekt gaveidé til min mor – der er jo rabat at hente. Og nu, hvor jeg alligevel har sat mine ben på Strøget (for en sjælden gangs skyld) så kunne jeg da lige købe et par håraccessories med fra Nørgaard. Jeg manglede da egentlig også lige nogle vitaminpiller. I kan nemt se, hvordan det endte….

Men det er givet vis altsammen noget, jeg er blevet vanvittig glad for, og som jeg følte, jeg manglede i mit liv (indrømmet: overdrivelse fremmer forståelse). Faktisk føles det, post-Black Friday, helt som juleaften at komme hjem og pakke ud og pakke ud. Specielt fordi jeg mangler et hukommelseskort, før jeg kan få afprøvet kameraet…

Så konklusionen er:

Ja, vi er en “forbruger-generation” (jeg var i hvert fald langt fra alene om at vandre ned af strøget), og ja – det er helt i orden at shoppe ind i mellem, hvis det kan gøre dig glad og forsøde livet.

Jeg vil i hvert fald ikke holde mig tilbage bare for ikke at miste ansigt, hvis det betyder, at jeg skal opgive et par af mine små glæder.

One comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *